Service av kökssläcksystem
Service och serviceintervall
Ungefär hälften av alla bränder i hotell och restauranger startar i köket, ofta på grund av fett och matolja från spisar, stekbord, fritöser eller i imkanaler. Fettbränder är särskilt svårsläckta och kan självantända igen om de inte hanteras med rätt metod. För att minimera riskerna är restaurangkök ofta utrustade med automatiska kökssläcksystem som använder släckvätska för att effektivt skydda utrustningen.
För att säkerställa att kökssläcksystemet fungerar optimalt och uppfyller alla säkerhetskrav är regelbunden service en avgörande åtgärd. Dafo erbjuder service av flera typer av kökssläcksystem, däribland Ansulex (Ansul R102), Piranha och Black Diamond.
Enligt både regelverk och tillverkarnas anvisningar ska funktionskontroll av kökssläcksystem utföras var sjätte månad. Vid servicen testas och kontrolleras systemets funktion och alla komponenter noggrant, och förbrukningsdelar byts ut vid behov. Dessutom krävs en mer omfattande revisionsbesiktning vart tionde år, där exempelvis drivgasflaskor och släckmedel byts ut.
Dafo är certifierad anläggarfirma som följer både tillverkarnas riktlinjer och regelverket SBF 508:1 för kökssläcksystem. Med vår expertis och noggrannhet kan du känna dig trygg i att ditt system fungerar som det ska när du behöver det som mest.
Serviceavtal för snabb service
Normalt tecknar vi serviceavtal med våra kunder. Vi besöker då kunden minst en gång per år för det löpande underhållet och den årliga kontrollen. Vi utför även omladdningar eller andra åtgärder mot separat beställning.
Med ett serviceavtal garanteras kunden en hög servicenivå, en lägre prisnivå och en kortare insatstid. Något som är viktigt om olyckan har varit framme och utrustningen skall återställas.
Brandservice och underhåll över hela landet
Vi kan erbjuda service över hela landet via egna servicetekniker eller via våra servicepartners. Samtliga partners arbetar med samma produkter och med samma arbetsinstruktioner och rutiner. Vi kan därför erbjuda samma kvalitets- och säkerhetsnivå i hela landet.
Våra godkända servicelämnare för restaurangkökssystem hittar du genom att klicka här!
Riksavtal
Vi kan även teckna ett gemensamt riksavtal för företag som har anläggningar i olika delar av Sverige. Förutom en enhetlig prisnivå kan vi då erbjuda fördelar som t ex gemensam månadsfakturering, ett enhetligt journummer och en kontaktperson för hela landet för en effektiv service av era brandredskap.
Certifierad service från Dafo
Dafos tekniker är utbildade och certifierade för att projektera, installera och underhålla flera olika typer av kökssläcksystem. Vi servar bland annat släcksystem av typerna Ansulex (Ansul R102), Piranha och Black Diamond.
Dafo har också Sveriges största nätverk för service av kökssläckanläggningar, med behöriga servicetekniker som utför kontroller över hela landet. För att hitta närmaste behöriga serviceföretag, klicka här.
Vilka typer av bränder kan ett kökssläckssystem hantera?
R-102 Ansulex släcksystem är avsett för fettbränder.
Hur ofta behöver restaurangkökssläcksystemet genomgå service och underhåll?
Enligt leverantörens riktlinjer ska systemen servas 2 gånger per år, det vill säga 1 gång i halvåret.
Vem kan utföra service och underhåll på restaurangköksläcksystemet?
En person som har genomgått och blivit godkänd i Ansuls utbildning för just R-102 Ansulex. Denna utbildning håller vi här på Dafo Brand.
Vilka andra brandsäkerhetsåtgärder är viktiga för restaurangkök?
Utförd veckostädning av system, fria utrymningsvägar samt se till att köket är utrustat med en kolsyre- och en fettbrandsläckare så att även en manuell instats är möjlig.
Efter installation av släcksystemet har jag lagt till utrustning till mitt kök. Vad ska jag göra?
Kontakta din leverantör som har installerat systemet. Meddela att du har utökat ditt kök med fler köksapparater och därför behöver bygga ut ditt befintliga släcksystem för att fortfarande ha ett fullständigt skydd.
Måste jag utföra service av mitt släcksystem i köket?
Det finns inget krav i dagsläget som säger att du måste göra det, men har man investerat i ett system så är det förnuftigt att veta att man även har ett fungerande system.
Mitt system har lösts ut, vad ska jag göra?
Kontakta din servicelämnare, exempelvis oss på Dafo Brand, och berätta att du har fått ett utlöst system som behöver fyllas på och aktiveras på nytt.
Service och serviceintervall
Ungefär hälften av alla bränder i hotell och restauranger startar i köket, ofta på grund av fett och matolja från spisar, stekbord, fritöser eller i imkanaler. Fettbränder är särskilt svårsläckta och kan självantända igen om de inte hanteras med rätt metod. För att minimera riskerna är restaurangkök ofta utrustade med automatiska kökssläcksystem som använder släckvätska för att effektivt skydda utrustningen.
För att säkerställa att kökssläcksystemet fungerar optimalt och uppfyller alla säkerhetskrav är regelbunden service en avgörande åtgärd. Dafo erbjuder service av flera typer av kökssläcksystem, däribland Ansulex (Ansul R102), Piranha och Black Diamond.
Enligt både regelverk och tillverkarnas anvisningar ska funktionskontroll av kökssläcksystem utföras var sjätte månad. Vid servicen testas och kontrolleras systemets funktion och alla komponenter noggrant, och förbrukningsdelar byts ut vid behov. Dessutom krävs en mer omfattande revisionsbesiktning vart tionde år, där exempelvis drivgasflaskor och släckmedel byts ut.
Dafo är certifierad anläggarfirma som följer både tillverkarnas riktlinjer och regelverket SBF 508:1 för kökssläcksystem. Med vår expertis och noggrannhet kan du känna dig trygg i att ditt system fungerar som det ska när du behöver det som mest.
Serviceavtal för snabb service
Normalt tecknar vi serviceavtal med våra kunder. Vi besöker då kunden minst en gång per år för det löpande underhållet och den årliga kontrollen. Vi utför även omladdningar eller andra åtgärder mot separat beställning.
Med ett serviceavtal garanteras kunden en hög servicenivå, en lägre prisnivå och en kortare insatstid. Något som är viktigt om olyckan har varit framme och utrustningen skall återställas.
Brandservice och underhåll över hela landet
Vi kan erbjuda service över hela landet via egna servicetekniker eller via våra servicepartners. Samtliga partners arbetar med samma produkter och med samma arbetsinstruktioner och rutiner. Vi kan därför erbjuda samma kvalitets- och säkerhetsnivå i hela landet.
Våra godkända servicelämnare för restaurangkökssystem hittar du genom att klicka här!
Riksavtal
Vi kan även teckna ett gemensamt riksavtal för företag som har anläggningar i olika delar av Sverige. Förutom en enhetlig prisnivå kan vi då erbjuda fördelar som t ex gemensam månadsfakturering, ett enhetligt journummer och en kontaktperson för hela landet för en effektiv service av era brandredskap.
Certifierad service från Dafo
Dafos tekniker är utbildade och certifierade för att projektera, installera och underhålla flera olika typer av kökssläcksystem. Vi servar bland annat släcksystem av typerna Ansulex (Ansul R102), Piranha och Black Diamond.
Dafo har också Sveriges största nätverk för service av kökssläckanläggningar, med behöriga servicetekniker som utför kontroller över hela landet. För att hitta närmaste behöriga serviceföretag, klicka här.
Vilka typer av bränder kan ett kökssläckssystem hantera?
R-102 Ansulex släcksystem är avsett för fettbränder.
Hur ofta behöver restaurangkökssläcksystemet genomgå service och underhåll?
Enligt leverantörens riktlinjer ska systemen servas 2 gånger per år, det vill säga 1 gång i halvåret.
Vem kan utföra service och underhåll på restaurangköksläcksystemet?
En person som har genomgått och blivit godkänd i Ansuls utbildning för just R-102 Ansulex. Denna utbildning håller vi här på Dafo Brand.
Vilka andra brandsäkerhetsåtgärder är viktiga för restaurangkök?
Utförd veckostädning av system, fria utrymningsvägar samt se till att köket är utrustat med en kolsyre- och en fettbrandsläckare så att även en manuell instats är möjlig.
Efter installation av släcksystemet har jag lagt till utrustning till mitt kök. Vad ska jag göra?
Kontakta din leverantör som har installerat systemet. Meddela att du har utökat ditt kök med fler köksapparater och därför behöver bygga ut ditt befintliga släcksystem för att fortfarande ha ett fullständigt skydd.
Måste jag utföra service av mitt släcksystem i köket?
Det finns inget krav i dagsläget som säger att du måste göra det, men har man investerat i ett system så är det förnuftigt att veta att man även har ett fungerande system.
Mitt system har lösts ut, vad ska jag göra?
Kontakta din servicelämnare, exempelvis oss på Dafo Brand, och berätta att du har fått ett utlöst system som behöver fyllas på och aktiveras på nytt.